Jönköpings kommun

Färdighetsprov för estetiska programmet

För dig som funderar på att söka till någon av våra estetiska inriktningar kommer färdighetsprovet vara en viktig del av din ansökan. På den här sidan får du veta vad färdighetsprovet innebär och hur det ser ut på de olika inriktningarna.

I antagningen till det estetiska programmet tas hänsyn både till betygen från årskurs 9 och de kunskaper som visas vid ett färdighetsprov. Därför är det viktigt att alla som vill börja det estetiska programmet genomför färdighetsprovet. Det gäller även dig som inte har valt programmet i första hand, eftersom du kan komma att ändra ditt val under valperioden.

När provet är genomfört bedömer lärarna din insats och du tilldelas en poäng. Maxpoäng är 256 p. Poängen på provet skickas till gymnasieantagningen och adderas med ditt betygsvärde. Ditt maximala meritvärde kan med andra ord bli 596 p. Om du gör färdighetsprov på fler än en inriktning kan du få olika resultat beroende på din prestation. Resultatet på ditt färdighetsprov ser du när du får ditt preliminära antagningsbesked i april, alternativt i det slutgiltiga antagningsbeskedet i juli.

Har du frågor kan du höra av dig till studie- och yrkesvägledare Irma Kadric.

  • Telefon: 036-105410, 073-820 28 00
  • E-post: irma.kadric@jonkoping.se

Här nedanför kan du läsa mer om färdighetsproven på våra olika inriktningar.

Digital design

teaterensemble

 

Uppgift 1 – Logotype
Uppgiften är kreativ och består av att du ska göra olika varianter av logotyper. De ska innehålla både symbol och text. Du beskriver och motiverar varför logotyperna är utformade på ett visst sätt. Förbered dig inför provet genom att ta reda på vad en logotype är och hur de kan se ut. Vidare uppgiftsbeskrivning får du under provtillfället.

Uppgift 2 – Reklambild
Detta är en resonerande uppgift. Du kommer att få en reklambild och ska sedan skriftligt beskriva bildens innehåll, form och budskap. Du redogör för vad du ser i bilden (människor, föremål, miljö etc.), hur bilden är gjord (till exempel färg, ljus, och vinklar) och vad du tror att avsändaren vill förmedla.

Uppgift 3 – Fotografi
Detta är en kreativ, teknisk och resonerande uppgift. Du ska presentera två egenhändigt tagna fotografier som du har skrivit ut på papper eller har med på din mobil. Du ska redogöra för bildernas innehåll, form och budskap. Du gör det muntligt tillsammans med lärare.

Konst och design

teaterensemble

 

Uppgift 1 - Illustrationsuppgift
Ditt uppdrag går ut på att illustrera en berättelse. Vilken berättelse och vilken typ av illustration du ska arbeta med får du veta på plats. I uppgiften ska du visa din förmåga att tolka en berättelse visuellt genom att använda bildspråk, komposition och uttryck för att förstärka den. Vi går tillsammans igenom texten och vilka riktlinjer du har att förhålla dig till innan du sätter igång med arbetet.

Uppgift 2 - Designutmaning
I denna utmaning är ditt uppdrag att skapa en tredimensionell modell i papper med utgångspunkt i en bestämd funktion. I uppgiften ska du visa din förmåga att tänka tredimensionellt, lösa ett praktiskt problem och skapa en modell som fungerar utifrån den givna funktionen.

Intervju
Under dagen kommer du att genomföra ett bildsamtal utifrån en given bild med en av oss lärare. Du har också möjlighet att visa några egna medhavda skisser eller bilder, samt berätta om varför du är intresserad av att söka till programmet.

Musik bredd och musikproduktion

teaterensemble

 

Uppgift 1 - Spelprov
Du framför några stycken för musiklärare. Spelprovet är indelat i tre delar.

  • Du framför en eller två låtar som du själv har valt och förberett. Du kan spela eller sjunga på ett eller flera instrument.
  • Du sjunger Himlen är oskyldigt blå av Ted Gärdestad. Du ska kunna första versen utantill och du får ackompanjemang av lärare.
  • En kort intervju där du får berätta om dig själv och varför du valt att söka till musikinriktningen.

Uppgift 2 - Prov i gehör och musikteori
Provet är indelat i två delar.

  • I gehörsdelen får du lyssna på spelade exempel där du på olika sätt får avgöra till exempel tonhöjd, rytm, dur och moll.
  • I musikteoridelen får du visa vissa grundläggande musikteoretiska kunskaper.

Musik spets

teaterensemble

 

Uppgift 1 - Spelprov
Du framför några stycken för musiklärare. Spelprovet är indelat i tre delar.

  • Du får framföra två musikstycken instrumentalt eller vokalt.
  • Du sjunger Himlen är oskyldigt blå av Ted Gärdestad. Du ska kunna första versen utantill och du får ackompanjemang av en lärare.
  • En kort intervju där du får berätta om dig själv och varför du valt att söka till Musik spets.

Uppgift 2 - Prov i gehör och musikteori
Provet är indelat i två delar.

  • I gehörsdelen får du lyssna på spelade exempel där du på olika sätt får avgöra till exempel tonhöjd, rytm, dur och moll.
  • I musikteoridelen får du visa vissa grundläggande musikteoretiska kunskaper.

Uppgift 3 - Ensembleprov
Ensembleprovet anpassas efter ditt instrument. Tillsammans med andra elever och/eller lärare ska du framföra en låt eller ett stycke som vi skickar till dig i förväg. Du förväntas förbereda dig inför provet.

Kravnivån för ett godkänt färdighetsprov i Musik spets är högre i spel- respektive ensemblenivå jämfört med Musik.

Scenkonst dans

teaterensemble


Uppgift 1 - Dansklass
Du deltar i en dansklass tillsammans med övriga sökande i genrerna jazz och modernt. Dansklassen är 45 min lång och leds av två danselever i år två. Under dansklassen gör vi en kortare uppvärmning, diagonaler och två danskombinationer i nämnda dansgenrer.

Uppgift 2 - Individuell dans
Provets andra del är en individuell dans som du komponerar och förbereder inför färdighetsprovet. Den ska vara cirka två minuter och framförs till valfri musik, i valfri dansteknik. Du tar själv med dig musiken. Det finns utgångar till alla mobilmodeller. Dansen kommer enbart att framföras inför danslärare.

Intervju
Den tredje delen är en intervju där du berättar för en lärare om din dansbakgrund och hur du vill utvecklas inom dansen.

Scenkonst teater

teaterensemble

 

Uppgift 1 – Skriftlig reflektionsuppgift, genomförs innan färdighetsprovet
Några veckor innan provet kommer du att få en dramatisk text som du ska läsa och därefter besvara några frågor skriftligt. Tänk på att det inte finns något rätt svar. Det viktiga är att vi får veta just dina tankar kring texten. Var därför noga med att förklara hur du tänker. Texten ska vara datorskriven (12 pkt) och 1-2 A4-sidor lång. Kom ihåg att skriva ditt namn i dokumentet och infoga gärna ett foto på dig själv, så att vi känner igen dig när du kommer till färdighetsprovet. Skicka sedan dokumentet i PDF-format till anna.mandorff@jonkoping.se.

Information kring vilken text du ska få arbeta med, vilka frågor du ska besvara och när reflektionsuppgiften ska skickas in får du veta i anslutning till provet.

Uppgift 2 – Teaterövningar i grupp
Du deltar i teaterövningar tillsammans med övriga sökanden under ca 30 minuter. Gruppen får värma upp tillsammans och väcka fantasi och skaparglädje.

Uppgift 3 – Sceniskt prov
Uppgiften genomförs i mindre grupper och det sceniska provet redovisas sedan i teatersalen. I gruppen ska ni skapa ni er alldeles egna pjäs, inspirerat av den dramatiska texten och de reflektioner som ni skickade in i Uppgift 1. Alla i gruppen ska vara med och ha en viktig roll på scen. Alla ska använda både kropp och röst. Det vi vill ta del av är just er grupps tolkning av berättelsen. Vi vill se er idé, era karaktärer, er kostym, rekvisita och scenografi, samt eventuellt ljud och ljus. Efter ert scenuppspel kommer lärarna att samtala med er i gruppen och ge feedback. Speltiden är ca. 4–5 minuter.

Intervju
Intervjuer genomförs parallellt med Uppgift 3. Det är en individuell intervju med en av teaterlärarna där du får beskriva din drivkraft att utveckla olika kreativa teaterprojekt.