Jönköpings kommun

Om skolan

• Bibliotek

Söker du en plats där du kan få studiero? Vill du få hjälp med att finna bra information till ditt skolarbete? Har du frågor kring Vklass, Microsoft 365 eller digitala verktyg? Besök PB:s vackra bibliotek!

• Elevhälsa

Behöver du prata med någon som inte är din lärare eller klasskamrat? Är du i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd? Har du frågor kring din hälsa eller delta i aktiviteter som inte har med ditt skolarbete att göra?

• Engagerade elever

För oss på Per Brahegymnasiet är elevernas engagemang viktigt. Vi vill att eleverna skall uppleva att de är delaktiga under den tid de studerar hos oss. På PB jobbar vi systematiskt för att eleverna skall ha inflytande över sin skola både när det gäller undervisning och utveckling.

• Restaurang och kafé

Skolan har ljus och fräsch skolrestaurang med god och varierad kost. I kaféet kan du avnjuta en god fika tillsammans med andra elever eller personal på skolan.

• Studievägledning

Vilka kurser ska jag välja? Vilken behörighet behöver jag för framtida högskoleutbildningen? Vad är meritpoäng?

• Vår historia

Per Brahegymnasiet är Jönköpings mest anrika skola. År 2013 var det hundra år sedan den nuvarande huvudbyggnaden invigdes, men faktum är att skolhistoriken sträcker sig betydligt längre tillbaka än så.

För mig personligen är det människorna. Det finns så många olika människor med olika bakgrunder, kulturer och personligheter, man lär sig något nytt varje dag! Personalen är också extremt trevlig och hjälpsam, man behöver aldrig vara rädd att fråga. Restaurangmaten är definitivt ett bonus också!

- Madeleine, Ekonomiprogrammet